Synpunkter & klagomål
Vi välkomnar alltid synpunkter, förslag och klagomål gentemot verksamheten och vårt arbete då det hjälper oss att systematiskt utvecklas och bli bättre. Dina åsikter som vårdnadshavare är värdefulla för oss, ta del av informationen nedan för att se hur du bäst kommer i kontakt med rätt person för ändamålet.
Rutiner för klagomålshantering
Enligt 4 kap 8 § i skollagen ska det finnas rutiner för klagomål; “Huvudmannen ska ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen.”
Så här ser våra rutiner ut:
1. Kontakta Rektor
Vårdnadshavare som är missnöjda och har klagomål på utbildningen och/eller verksamheten i övrigt ska i första hand vända sig till Rektor. Klagomål kan lämnas genom en skriftlig eller muntlig anmälan.
Vill du göra en skriftlig anmälan för synpunkter och klagomål mejla direkt till klagomal@mubarak.se
Vill du göra en muntlig anmälan för synpunkter och klagomål ta kontakt med Rektor
Ali Olad 070-080 00 09 och E-postadress ali.olad@mubarak.se
Rektor ansvarar för att det skyndsamt görs en utredning om det ärende som klagomålet avser och att nödvändiga åtgärder vidtas för att åtgärda eventuella brister.
Den som klagat informeras om på vilket sätt konstaterade brister åtgärdats.
Alla klagomål, utredningar samt åtgärder dokumenteras och arkiveras.
Om du inte är nöjd med hur Rektor mottagit, utrett och åtgärdat ditt ärende ska du kontakta huvudmannen, Mubarak Utbildning AB, se punkt 2.
2. Kontakta Huvudmannen
Mubarak Utbildning AB har en Skolstyrelse som övervakar verksamheten vid våra skolor. Om du inte är nöjd med Rektors utredning ska du kontakta Skolstyrelsen, detta gör du enklast på tre olika sätt.
Lämna skriftlig information till Skolstyrelsens brevlåda som finns utanför skolans expedition.
Mejla direkt till info@mubarak.se
Ring till Skolstyrelsen 070-964 63 11
Skolstyrelsen tar då över Rektors ansvar för att klagomålet utreds och åtgärdas på lämpligt sätt. Den som klagat informeras om vilka åtgärder som vidtagits med anledning av klagomålet. Denna utredning är helt oberoende av den utredning som Rektor tidigare gjort i ärendet.
Vi uppmanar dig som lämnar synpunkter och/eller klagomål att ange dina kontaktuppgifter, det ger oss möjlighet att återkoppla till dig. Du kan självklart välja att vara anonym genom att inte lämna kontaktuppgifter.
3. Kontakta Skolinspektionen
Om du fortsatt är missnöjd med hur Rektor och Skolstyrelsen har hanterat ditt ärende kan du som sista instans kontakta Skolinspektionen som är den myndighet som övervakar samtliga skolor i Sverige.
Se hur du bäst kommer i kontakt med Skolinspektionen utifrån ditt ändamål på www.skolinspektionen.se